Curriculum Vitae

Torstein Aagaard-Nilsen (1964) er utdannet ved Universitetet i Bergen (matematikk) og Bergen Musikkonservatorium, der han studerte trompetspill, musikkteori, komposisjon og pedagogikk. Han bor på Manger i Hordaland og livnærer seg som komponist, arrangør og dirigent.

Aagaard-Nilsen skriver en direkte og impulsiv musikk. Noen ganger nærmest narrativ, noen ganger inspirert av visuelle aspekter, som naturopplevelser. En nærmest objektorientert tilnærming til harmoni og melodi, gir frihet i forhold til tonalitet og klangfarger.

Hans kunstneriske aktivitet, brede produksjon og arbeidet med amatørmusikere, skolekorps, samt formidling og komponering av samtidsmusikk til barn og unge, kan bl.a. forklares ut fra hans eget utsagn: «Kunstnere spiller en viktig rolle i samfunnet i dag. Vi konkurrerer om oppmerksomhet fra stadig sterkere media. Kunsten klarer det kommersielle media ikke klarer: å krype under huden på folk, for å bli der som avtrykk av opplevelser. Det gjør det utrolig viktig å holde på."

Aagaard-Nilsen var leder for Ny Musikk avd. Bergen fra 1990 til 1994 og var bl.a. med å etablere Autunnale-festivalen i Bergen (i 1993) som senere gikk inn i den nåværende festivalen Borealis.

I 1992/93 var han arrangør og komponist for de norske forsvarskorpsene. Han har bl.a. sittet i styret til Norsk Komponistforening og i Det Norske Komponistfond i flere år og han er kunstnerisk ansvarlig for sin egen festival, BrassWind Festivalen, som han etablerte sammen med Manger Musikklag i 2004.

To ganger har han mottatt Statens arbeidstipend for kunstnere, 2001/2002 og 2005/2006. 


I 2007 mottok han Hordaland Fylkeskommunes kunstnerstipend
I 2016 fikk han Radøy kommunes kulturpris. Samme år fikk verket Dirty Dancing forleggerprisen for årets verk i kategorien klassisk/samtidsmusikk.

(oppdatert 2016)


English Version

Torstein Aagaard-Nilsen (b. 1964, Norway) is a freelance composer, arranger and conductor. He studied at the Bergen University and Bergen Music Conservatory (now the Grieg Academy).

His music is direct and impulsive. Sometimes narrative, sometimes occupied by visual aspects, like experience of nature. Harmony and melody are treated merely like objects, which gives a certain freedom regarding tonality and timbre.

The broad spectre of musical activity, the versitality in his production and his interest in working with amateurs and young musicians, can be explained by the fact that Aagaard-Nilsen regard composing as a kind social activity. "The composers (and artists in general) play an important role in the modern society. We fight a battle aganist very strong media. Art can do what commersial media can't: Art finds it's way under the skin, as imprints of experiences. This aspect makes it very important to keep going".