Concerto for Tuba and Orchestra

(The Cry of Fenrir)

(1997, rev.98/99 and 2003) for 2-2-2-2-4-2-3-0-2-solo tuba - strings (www.nb.no) (dur: 15:00)
First performed by Frode Amundsen in Oslo 1998, Official world premiere in Trondheim 2003. Slightly revised before the second performance of the work in Malmø in april 2004 with Frode and Malmø SO. Frode played it again in May 2006 with Umeå SO

Recorded by Eirik Gjerdevik/Pleven Filharmoniske Orkester/Bjørn Breistein, dir. (LAWO classics)

Novelle

(1993) for Symph. brass ensemble, 4-1-4-1 (dur: 7:30)
Commissioned by The Royal Navy Band, Horten

Kyklos

(2001) for Brass Quintet (dur: 20:00)
Commissioned by Art of Brass Copenhagen with support from NOMUS

Efflorescent

(1998) Tubakvartett i tre satser «Pas de quatre» (Dans for fire), «Meditation» og «The Tuba shall sound». Det var obligatorisk verk i finalen i International Tuba-Euphonium Association «Quartet Competition» 2001. Efflorescent ble komponert med støtte fra Komponistenes Vederlagsfond (Composers´Remuneration Fund).

 

Block

for Tuba Quartet

Block ble komponert til Arctic Tuba Quartet da de besøkte den internasjonale tuba- og euphoniumkonferansen i Linz i Østerrike, i 2012. Stykket er en enkel sats som blandt annet utforsker blokkharmonisering, en enkel og effektiv satsteknikk, som klinger fascinerende med store instrument i lav register. Det er óg noe av tubakvartetten sin egenart: Få ensembler kan, eller kanskje ingen ensembler, forme slike massive klangblokker.

Song for Kharon

(2009) For tuba og elektronikk.

Kharon er fergemannen de gamle grekere mente fraktet de døde over elven Styx, elven som alle døde måtte over på vei til Hades. Lament-temaet som opprinnelig var en slags refleksjon over det faktum at også den verste despot, må ha en bevissthet om døden, blir nå til sangen som synges for dødsrikes fergemann. Slik Orfeus i følge myte gjorde det da han klarte å fri sin kjære Euridice fra dødsrike ved å synge. Det endte ikke lykkelig, som vi alle vet.

Klagesang har en lang tradisjon musikalsk sett, en slags arketype blant musikalske ytringer. Men også slitterære yttrykk som strekker seg tilbake til greske diktverk, bl.a. Iliaden og Idyseen og Det Gamle Testamentet.

Samarbeidet mellom Eirik Gjerdevik strekker seg pver mange år pog mange verk. Etter at han har spilt inn alle mine soloverk for tuba, inkludert tubakonserten "The Cry of Fenrir" på to plater, forsker viogså litt på krysningen akustisk instrument (tuba) og elektronikk. Idéen er at elektronikk og instrument har samme materialmessige utgangspunkt, men at verket blir et samspill mellom de to.

Hugin and Munin

For two Tubas and Piano

Commissioned by Sergio Carolino in 2016.


The norse god Odin had two ravens. Every morning they flew out and observed what was going on in the world. In the evening they sat on Odins shoulders whispering the news. Because of the two ravens Odin was they most powerful of all gods in Asgard.
Hugin was thought, Munin was memory.